הליך גישור מול רשות מקומית הינו פתרון חכם וכלכלי עבור תושבים, יזמים, תושבים או עסקים שנמצאים בקונפליקט משפטי ועסקי עם רשות מקומית וגם עבור הרשות המקומית עצמה.

הצדדים המעורבים יכולים לבחור בהליך הגישור ביוזמתם או לפנות למגשר בהצעת בית המשפט, על מנת להגיע לכדי פתרון כולל בהליך משפטי תלוי וקיים. ממחקרים עולה כי בכ-20% מהמקרים, פניה ישירה להליך גישור מול רשות מקומית תייתר את הצורך בהגשת הליך משפטי.

במקרה בו מגיעים לגישור בעיצומם של הליכים משפטיים, ההחלטות שתתקבלנה בהליך הגישור יכולות לקבל תוקף של פסק דין, לסיים את כל ההליכים שהיו עתידים להמשך שנים ארוכות ולחסוך לצדדים  זמן וכסף (כולל החזר אגרת בית משפט).

גישור מול רשות מקומית – האלטרנטיבה היעילה

סכסוכים מול רשות מקומית נוטים להיות מורכבים: הם כוללים הליכים משפטיים רבים בערכאות שונות, סלע המחלוקת מעמיק עם הזמן ונוספים משקעים רגשיים בין הצדדים המעורבים בסכסוך שמקשים על הגעה לפתרון. בציפייה להכרעת בית המשפט בעניינם, הם ישקיעו משאבים רבים – זמן, כסף וגם משאבים רגשיים.

כשההכרעה תגיע סביר להניח כי לפחות אחד מהצדדים לא יהיה שבע רצון מההחלטה, יחליט לערער ויתחיל מחדש את הלחימה. גם אם יחליטו הצדדים להפסיק את התהליך או ימוצו כל הערכאות העומדות לרשותם, האינטראקציה הבלתי נמנעת ביניהם תהיה קשה וטעונה לאחר שנים של התנגחות הדדית.

תפקידו של מגשר בהליך זה הוא לאפשר לצדדים את התנאים לניהול דיון יעיל ולכוון אותם לכך, להציע פתרונות שיפתרו את הסבך שהם מצויים בו, לשקם את היחסים בין הצדדים ולסייע לכל צד לקבל את הדברים החשובים לו ולדעת היכן להתפשר.

גישור מול רשות מקומית מציע לצדדים את האפשרות לסיים את הסכסוך בהסכמה, תוך מציאת פתרון אמיתי לבעיות המשפטיות והכלכליות. בתהליך הגישור נוצר בין המשתתפים אפיק הידברות המאפשר להתגבר על המשקעים הרגשיים שנוצרו לאורך תקופת ההתכתשות וכן הזדמנות לפתיחת דף חדש ביניהם.

יתרונותיו של הליך גישור מול רשות מקומית

מטרתו של הליך גישור היא למצוא הסכמות בין הצדדים. בניגוד להחלטת בית משפט המחייבת את הצדדים ויכולה להיות חד צדדית, תהליך הגישור הוא תהליך הדדי הנמצא בשליטת המשתתפים בו וכל החלטה בו מתקבלת בהסכמתם.

עלותו של הליך גישור מול רשות נמוכה משמעותית ביחס לניהול הליכים משפטיים מתמשכים מול רשות מקומית, והתוצאה תביא לפתרון אמיתי ויציב שישרת את שני הצדדים. זהו חסכון אדיר במשאבים לרשות ולמי שנמצא מולה בהליך, המאפשר להם להמשיך ולעבוד יחדיו גם ביום שאחרי.

האם הרשות המקומית תסכים לגישור?

אחת התהיות המרכזיות של המעוניינים בתהליך גישור מול רשות מקומית היא האם הרשות העירייה או המועצה תסכים לכך? כדאי לדעת שגם לרשות המקומית יש אינטרס לסיים הליכים משפטיים באופן יעיל ומהיר כאשר ניתנת לה האפשרות לכך.

הנחיית היועמ"ש לממשלה בדבר "יישוב סכסוכים שהמדינה צד להם בדרך של גישור" המעודכנת לשנת 2011, מגדירה תנאים שבהם גוף ציבורי צריך להסכים להליך גישור. התנאים הבאים חלים בהתאמה על רשויות מקומיות:  

  • שיקול משפטי: מצב שבו עלול להיווצר תקדים או קביעה משפטית שהרשות המקומית אינה מעוניינת בו, מקרה שבו אין חשיבות מיוחדת להכרעה שיפוטית, או סכסוך בו קיימת מוכנות לפעול לפנים משורת הדין.

  • שיקול כלכלי: עלות ההליך ומשך הדיונים הצפוי בניהולו בבית משפט לא כלכלי ובלתי סביר ביחס לתועלת הצפויה ממנו. כך גם השיקול במקרה בו הכרעת ביהמ"ש לא צפויה לסיים את ההליך אלא צפויים הליכים נוספים (ערעורים, הוצל"פ וכו').

  • שיקולי "היום שאחרי": בין הצדדים קיימת מערכת יחסים שצפויה להמשך גם לאחר סיום ההליך המשפטי. במקרה בו העימות המשפטי צפוי להחריף את הסכסוך ולסכל שיתוף פעולה עתידי, יש לשקול אפיק גישור.

  • שיקול המורכבות: כאשר מדובר בסכסוך מרובה צדדים, בנושאים טכניים ומורכבים או בנושאים רגישים יש העדפה לגישור שיכול לפתור את הסוגיה ביעילות רבה יותר.
  • שיקול הסעדים: התאמת הסעדים המתאימים, מעבר לסעדים הפורמליים המקובלים.

עו"ד שלמה ולדמן, מגשר מוסמך בסכסוכים עם רשויות מקומיות

במשרדנו, הליך גישור מול רשות מקומית מתבצע על ידי עו"ד שלמה ולדמן, מגשר בעל ניסיון רב והסמכה על ידי לשכת עורכי הדין בישראל. לעו"ד ולדמן התמחות בפתרון סכסוכים ותביעות של תושבים ויזמים עם רשויות מקומיות בנושאי תכנון ובניה, מגזר כפרי, תשלומי חובה (ארנונה, היטלי פיתוח ואגרות) מכרזים, תוכניות מתאר, ועדים מקומיים ועוד.

על מנת לקדם את ההגעה לפתרון המקובל על כל הצדדים, כאשר עולה הצורך בכך במהלך הליכי הגישור ובהסכמתם, עו"ד ולדמן מצרף להליך מומחה מקצועי (לדוגמה שמאי, גזבר וכדומה) שיסייע לצדדים לקבל מידע והמלצות באופן אובייקטיבי ומקצועי.

לעו"ד שלמה ולדמן ידע רב בתחום דיני רשויות מקומיות, היכרות מעמיקה עם השלטון המקומי והתמחות ייחודית בתחום של מגזר כפרי. סמכותו ופועלו מתוקף תפקידו כיועמ"ש של רשויות מקומיות וועדות מקומיות לתכנון ובניה, יו"ר משותף בפורום הארצי לשלטון מקומי בלשכת עורכי הדין וכחבר בפורום לגישור.

רשויות מקומיות, יזמים, בעלי נכסים בסכסוך עם הרשות, בעלי עסקים, ועדים מקומיים ומועצות אזוריות שונות פונות אל עו"ד ולדמן מתוך ידיעה כי הוא יכול לסייע להם להביא לסיום סכסוכים שהושקעו בהם מאות אלפי שקלים ומאות שעות אדם, לשביעות רצון המשתתפים בהם ותוך הקפדה על סודיות ומקצועיות.

המלצות על הליכי גישור מול רשות שבוצעו ע"י עו"ד ולדמן

1. עו"ד שלמה ולדמן ממשרד עורכי הדין ולדמן סומך ניהל הליך גישור בין בר עידן ייצור ופיתוח בע"מ ובין מועצה אזורית שפיר החל מחודש אוגוסט 2014 במשך כשנה.

2. הליכי גישור אלו נעשו לאחר סכסוך ארוך בין הצדדים שנמשך החל משנת 2007 וכלל מספר רב של הליכים משפטיים ואינספור ניסיונות גישור ע"י מספר רב של אנשים ומגשרים.

3. עו"ד שלמה ולדמן לקח על עצמו את משימת הגישור וזאת למרות שמראש הוא ידע כי הסיכויים להצלחה מאד מוגבלים ומורכבות הסכסוך בעייתית.

4. לאחר כשנה נחתם הסכם בין הצדדים שמסיים את כל ההליכים המשפטיים בין הצדדים שכללו תביעות אישיות בין הצדדים, עתירות מנהליות, תביעות פליליות, ערעורים בבית המשפט העליון.

5. עו"ד ולדמן ניהל את הליכי הגישור באמנות רבה וניווט בין הצדדים תוך שהוא פורם צעד אחר צעד גם סכסוך שבמרכזו אמוציות אישיות רבות וארוכות שנים וגם בעיות משפטיות סבוכות כל זאת בשלווה ובנועם הליכות רב.

6. לאורך כל הליכי הגישור למיטב הבנתי הפגין עו"ד ולדמן בקיאות רבה בהיבטים משפטיים וגם הפגין יצירתיות רבה וכל זאת להבאת הסכסוך לקיצו.

7. מאז סיום הליך הבוררות אף המלצתי למספר גופים / חברות על עו"ד ולדמן כמגשר ואו להתייעצות בנושאים הקשורים לרשויות מקומיות.

8. אני ממליץ על עו"ד ולדמן בהערכה רבה ובהוקרה לו ולמשרדו.

בן יעקב מאירי, מנהל
בר-עידן ייצור ופיתוח בע"מ​

ניהלתי בשם עיריית חיפה הליך גישור בתיק משפטי סבוך (ת"א 15-09-16620 חורב השקעות נ' עיריית חיפה).  יוער כי קדם לפנייה לעו"ד וולדמן הליך גישור שכשל.

עו"ד וולדמן הצליח לסיים את התיק בהסכמה וכל זאת באווירה טובה ובמקצועיות מהדרגה הראשונה.

עלי לציין כי תחום היטלי הפיתוח ככלל והמיסוי המוניציפלי בפרט הוא סבוך ודורש ידע והעמקה על מנת לנהל הליכים ובוודאי גישורים.

עו"ד וולדמן ניחן בידע רב, סבלנות ובאורך רוח החיוניים להליכי גישור.

הריני להמליץ בחום על עו"ד וולדמן.

 

גלית אקרמן, עו"ד
סגנית יועמ"ש לאגרות, היטלים,
תאגידים עירוניים ודין מנהלי

מנהל השירות המשפטי עיריית חיפה